14 November, 2006

Carriere uit?

Metro. Gister. Uit onderzoek van Manpower blijkt dat carriere uit is bij twintigers. Ze vragen te veel, zijn verwend. Ze willen alles en werken er ook liever niet hard voor*: flexibel zijn, alles mooi en goed doen, een leuke bak, niet lang bij dezelfde baan hoeven blijven, de beste vakantie, de leukste feesten, de meest interessante netwerken, lekker op ideeen broeden.
Volgens de onderzoeker moeten ze oppassen. Want werken is niet leuk, zij zullen snel hun kop stoten. Die jeugd van tegenwoordig...!

What's new?
"De jeugd van tegenwoordig heeft lak aan ouders, is geobsedeerd door seks en verslingerd aan moderne muziek en dans. Ze hangen op pleinen rond en (…) op school is geen aandacht meer voor normen en waarden’’ volgens Aristophanes, een Griekse schrijver uit 400 voor Christus.

Of: de tekst "Vroeger.....was alles anders" klinkt ook niet nieuw in de oren. Of wel?

Dus wat is er anders? Waarom zo veel meningen over hoe twintigers zich gedragen? Waarom zo veel oordeel over hoe ze / we het doen? En waarom mag werken niet leuk zijn? En waarom mag ik niet alles uit het leven halen zonder dat ik constant te horen krijg dat ik op mijn gezicht zal gaan?

Leren, dat wil ik heel graag. Hulp en begeleiding ook. Want, ook al wil ik het liefst alles, ik ben best onzeker. En het feit dat ik de laatste tijd alleen maar hoor dat ik het niet zo goed doe als twintiger, helpt niet kan ik je vertellen...

* overigens willen we best hard werken, alleen zien we de mogelijkheid om het anders aan te pakken, bijvoorbeeld door flexibele uren te maken. Dat heet vernieuwing, dacht ik... Of was het innovatie?
Is dat ook hard werken of telt dat niet mee?