23 October, 2006

Individualistisch

Doordat er weer verkiezingen komen, is wederom de Strijd der Mensen die het het Beste Weten gestart. Op welke partij ga je stemmen, vroeg een collega me laatst. Op welke partij?
Ik heb niks met partijen. Het zijn groepen mensen die op een congres met elkaar bepalen wat wel en wat niet moet gebeuren in de maatschappij. Via 'democratische' systemen keuren ze plannen goed of af. Resultaat is een gedragen, besproken, overwogen concensus. En iedereen kan zich ergens wel in vinden. Ik als stemmer vast ook wel.
Maar over wat er daadwerkelijk gaat gebeuren na de verkiezingen, zegt dat mij persoonlijk helemaal niets. Ik geloof namelijk meer in het individu dan in een groep politieke figuren die via polderen met elkaar hebben besloten de wereld te veranderen. In de concessie van hun beslissingen ligt namelijk het fundament van de onzekerheid van hun succes. Vind ik.
Ik wil best een stemwijzer invullen. Het helpt mij onderzoeken wat ik van dingen vind, waar ik het wel en waar niet mee eens ben. Maar of het een garantie is voor resultaat? Dat vraag ik me af... Stemmen op een individu waarin ik geloof (om welke reden dan ook) geeft me het gevoel dat ik qua resultaat op een betere weg ben.
Want ik ben nu eenmaal pragmatisch en ook redelijk institutieloos. Ik heb geen behoefte aan gezamenlijke idealen, in een kader gepropte ideeen. Ik ben opgegroeid, net als veel anderen van mijn leeftijd, met kreten zoals: "als je zelf maar gelukkig bent" en "doe wat jíj wilt in het leven, dat is het meest belangrijke". Mijn ouders moesten zich vrijvechten, ik kreeg de vrijheid in mijn schoot gedumpt. En werd daarmee als individu er verantwoordelijk voor mijn eigen keuzes.
Dus vind ik het ook lastig om me te identificeren met een politieke partij, net zoals met een kerk, een set regels, procedures etc. Nieuw, Individualistisch, Pragmatisch idealisme?
Ja, en proud of it ook. Dan gebeurt er misschien eens een keer wat... :)