26 October, 2006

Té talentvolle vrouw

De jonge talentvolle vrouw. Ze kan tegenwoordig alles. Voelt alles, weet alles, onthoudt alles. Ze is harder geworden en gaan staan voor haar zaak. Ze leert onderhandelen en verdient steeds vaker evenveel en soms zelfs meer dan haar partner(s). De jonge vrouw pakt gewoon wat ze wil, op alle mogelijke fronten. En kiest ook vaker voor een 'zwakkere man' , als ik Jean-Pierre van de Ven* mag geloven. Én, groot voordeel, ze kan multitasken**, dus het lukt haar allemaal ook nog eens.
Arme jonge man. Vrouwen hebben al langer de touwtjes in handen, alleen was het 'vroeger' wat subtieler. De touwtjes zijn vervangen door een zweep, en niet zo'n kleine ook. Voorbeelden ten overvloed tussen mijn eigen vrienden. Vrouwen die hard gaan voor cariérre, vliegend door het leven gaan, weten wat ze willen. En mannen die het op een andere tour gooien. Die niet zo veel haast hebben, minder drammen, stil staan bij zich zelf. De talentvolle vrouw kijkt over hun schouder mee, geeft advies, wil helpen, wil controle uitoefen, want ze weet erg goed hoe ze het wil. Maar of de man daar klaar voor is? "Nee, jij weet er niks van." "Nee, dat gaat tegen mijn principes in." "Nee, je denkt alleen maar in bedreigingen, niet in kansen." "Nee, je snapt het niet, eerst moet ik nog............!" Weerstand, hoezo?
Er valt nog terrein te winnen voor de jonge vrouw, denk ik. Of juist terrein te verliezen? Want, álles zelf kunnen is misschien toch niet zo heel erg leuk.

Checklist te leren dingen voor jonge talentvolle vrouw:
- mezelf laten aanvullen
- hulp kunnen ontvangen
- niet altijd alles perfect hoeven doen
- niet altijd alles onder controle hoeven hebben

Okeee, okee, mij lukt het ook niet altijd even goed, ik geef het toe. Maar waar ik wel achter kom is dat het best relaxed kan zijn. En leuk. En liefdevol.
Voor beide partijen...

* co-auteur boek Ruzie met je vrouw en oud columnist van de Volkskrant
** zie onder post over multitasken