14 October, 2006

Leren door feedback...

Feedback. Vast onderdeel van mijn werk. Ik begeleid namelijk jonge, ambitieuze talenten in hun persoonlijke ontwikkeling. Ze (we) willen dolgraag weten of ze (we) het wel goed doen, hoe ze (we) overkomen op anderen, wat ze nog te leren hebben. Feedback krijgen van anderen is daarvoor een middel, een manier om je talenten verder te ontwikkelen.
Ik besteed er in training veel aandacht aan: wanneer feedback effectief is, hoe je feedback 'veilig' kan geven, wanneer feedback constructief is, aan welke regels moet feedback voldoen zodat mensen er ook daadwerleijk wat van leren. Ook is er veel materie over beschikbaar. Een snelle google-actie levert 2.520.000 op voor "feedback regels" en 604 voor "feedbackregels". Allemaal manieren om (goed) feedback te geven en krijgen.
Totdat, in een klein en onverwacht hoekje, een goede vriend mij duidelijke, heldere feedback gaf op mijn eigen werk. Míjn werk! Zonder regels te gebruiken, zonder restricties en ook zonder dat ik erom gevraagd had. Au! Het kwam binnen.
Ik vermoed dat dit stukje feedback, zo recht uit het hart, zo eerlijk, zo onverwacht, een schot in de roos is. Ik vermoed dat het aanleiding gaat worden voor (talent) ontwikkeling bij mij.
En dat zonder feedbackregels.